“SOCIAL MEDIA LAAT MENSEN ‘TO-THE-POINT’ PRATEN”

Op Social Media is het belangrijk om kort, duidelijk en helder te communiceren. Voor mensen die veel op Facebook, Twitter of Instagram zitten is dit iets normaals, maar voor vele bedrijven blijkt dat echter een hele klus. Daarover gaf copywrighter Dimitri Lambermont een lezing op de Social Media Week. Thomas Kuijpers sprak met hem.
Volgens Dimitri zijn mensen op Social Media meer ‘normaal’ met elkaar gaan praten. “Twitter heeft bijvoorbeeld maar 140 tekens, je gebruikt dus geen vakjargon, maar bent juist to-the-point”.

Vakjargon, woorden die alleen binnen een bepaald vakgebied gebruikt worden, zijn ook vaak te zien bij de politie.
Wilco Berenschot, Twittercop van Delfshaven, merkt dat de politie vaak geneigd is om vakjargon te praten. “Dit moet je juist een beetje voorkomen. Je moet eerlijk en open zijn en juist duidelijk vertellen wat termen betekenen.”

Volgens Dimitri wordt de social media gebruiker steeds informeler, maar blijven veel organisaties achter. “Er ontstaat een soort kloof tussen de klant en de organisatie als zij vakjargon blijven praten. Deze kloof moet gedicht worden, anders raken organisaties lezers en klanten kwijt”.

Foto: Jason Howie